روغن زیتون

خرید روغن زیتون – نکات کلیدی برای تشخیص اصالت و کیفیت

خرید روغن زیتون - رزرخ

معرفی محصولات مرتبط با روغن زیتون

روغن زیتون شیراز 250 دکتر صفوی – 250 میلی لیتری

125.000 تومان
روغن زیتون 250 میلی لیتر پرس سرد شیراز دکتر صفوی – عصاره‌ای از طبیعت و تخصص روغن زیتون 250 میلی

روغن زیتون شیراز 450 دکتر صفوی – 450 میلی لیتری

225.000 تومان
روغن زیتون 450 میلی لیتر پرس سرد شیراز دکتر صفوی – عصاره‌ای از طبیعت و تخصص روغن زیتون شیراز دکتر

روغن زیتون شیراز 815 دکتر صفوی – 815 میلی لیتری

399.000 تومان
روغن زیتون 815 میلی لیتر پرس سرد شیراز دکتر صفوی روغن زیتون 815 میلی لیتر دکتر صفوی با برند پارسای

روغن زیتون شیراز 830 دکتر صفوی – 830 میلی لیتری

410.000 تومان
روغن زیتون 830 میلی لیتر پرس سرد شیراز دکتر صفوی روغن زیتون 830 میلی لیتر پرس سرد شیراز دکتر صفوی

خرید روغن زیتون به صورت تلفنی - ارسال فوری در شیراز

09173108128

خرید روغن زیتون و استفاده از آن به دو دلیل اهمیت فراوانی دارد. نخست طعم و عطر عالی روغن زیتون اصل در آشپزی است. و دوم خواص و فوائد تغذیه‌ای منحصر به فرد آن به طوریکه میزان مصرف این طلای مایع باتوجه به تقاضای بالا و محبوبیت آن در بین افراد اجتماع، افزایش روزافزونی دارد.

مقاومت بالا در برابر حرارت خرید روغن زیتون را برای انواع پخت و پز مناسب می‌سازد.

سلامت پوست و مو، کنترل قند خون، کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون از جمله فوائد دیگر خرید روغن زیتون است.

اهمیت استفاده از روغن زیتون در رژیم غذایی سالم

روغن زیتون، حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع، به ویژه اسید اولئیک است که اثرات مثبت بر سطح کلسترول خوب (HDL) در بدن دارد. همچنین ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

همچنین دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است که به سلامت عمومی بدن کمک می‌کند. خرید روغن زیتون و استفاده به میزان مناسب از آن می‌تواند در کاهش التهابات مرتبط با بیماری‌های مختلفی مانند آرتریت و بیماری‌های التهابی دیگر مؤثر باشد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون می‌توانند در پیشگیری از آسیب‌های اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد کمک کرده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک نمایند.

مصرف روغن زیتون به عنوان یک منبع چربی سالم سبب ایجاد حس سیری می‌شود، که می‌تواند در کنترل وزن و کاهش اشتها کمک کند. همچنین، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون می‌توانند فعالیت متابولیک بدن را افزایش داده و به سوخت و ساز بهتر چربی‌ها کمک کنند. که این امر می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

درنتیجه، این روغن با ترکیبی از مزایا و خواص سلامتی، می‌تواند به عنوان یکی از انتخاب‌های مهم برای تغذیه سالم روزمره محسوب شود.

انتخاب و خرید روغن زیتون با کیفیت: راهنمای خریدار

برای خرید روغن زیتون با کیفیت، می‌توانید از راهنمای زیر استفاده کنید:

  1. منشأ و تولید کننده:

ابتدا به منشأ روغن زیتون توجه کنید. درایران بخاطر مسائل مرتبط با قاچاق کالا و ورود بدون نظارت، محصولات غذایی همچون کالاهای دیگر در گرمای شدید بنادر جنوب نگهداری و منتقل می‌شوند و همانطور که می‌دانیم روغن زیتون، آب میوه زیتون است و مطمئنا در برابر دما ارزش غذایی خود را از دست می دهد.

درحال حاضر استان های زنجان، فارس، گیلان و گلستان بترتیب رتبه های اول تا چهارم کشت و تولید زیتون را دارند. سعی کنید از برندهای دارای گواهی غذا دارو و سازمان استاندارد معتبر که قابلیت پیگیری با کد مربوطه را دراختیار دارند، خریداری کنید.

  1. نوع زیتون و تاریخ تولید روغن زیتون:

روغن زیتون از انواع مختلف زیتون‌ به دست می‌آید. بسیار مهم است که روغن زیتون مصرفی خود را از تولید کنندگان معتبر خریداری کنید. چون زمان چیدمان تا روغن گیری تاثیر زیادی روی خواص، طعم و تازگی محصول خریداری شده شما دارند.

حال سوال اینجاست که چگونه می‌توان دریافت که روغن خریداری شده مربوط به تولید امسال، سال گذشته و یا حتی دو سال پیش است؟ تاریخ تولید حک شده روی بطری روغن زیتون در کنار علائم و نشان‌های معتبر که نشان دهنده تحت کنترل بودن تولید یک محصول غذایی است، دال بر صحت ادعای تولید کنندگان است. همچنین فضای تولید می‌بایست کاملا پاکیزه و بهداشتی باشد و از نظر میکروبی نیز، محصولات غذایی کنترل شده باشند.

  1. روش فرآوری:

مطمئن شوید که روغن زیتون با روش فرآوری پرس سرد تولید شده است. این روش فرآوری بهترین روش برای حفظ مواد مغذی و طعم زیتون است. روغن گیری زیتون در فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان انجام می‌شود و اکثر تولید کنندگان روغن زیتون برای بدست آوردن میزان بیشتر روغن در زمان روغن گیری، دمای دستگاه را بالا می‌برند که این امر باعث کاهش خواص موثر محصول می‌شود. به درج پرس سرد در لیبل تحت تایید اداره استاندارد و سازمان غذا دارو توجه فرمایید.

  1. بسته‌بندی:

روغن زیتون باید در بطری‌های مات و تاریک از جنس شیشه یا ظروف پت غذایی بسته‌بندی شده باشد تا از نور و حرارت محافظت شود و کیفیت آن حفظ شود.

  1. گواهینامه کیفیت:

همانطورکه قبلا اشاره شد کارشناسان اداره استاندارد و سازمان غذا دارو به صورت مستمر حضور سختگیرانه‌ای در کارخانجات صنایع غذایی از جمله کارخانجات تولید روغن زیتون دارند. و پس از انجام آزمایشات متعدد در طول زمان تولید، بر کیفیت و اصل بودن روغن زیتون نظارت دارند. حتی بازرسی های سختگیرانه‌ای در خصوص بهداشت محیط، دفع فاصلاب، نظارت بر رعایت بهداشت توسط کارکنان خط تولید، بهداشت ماشین آلات و بسیاری امور مربوط به کیفیت زیتون، بسته بندی، انبار و… دارند که کسب و اعتبار این گواهینامه‌ها نشان‌دهنده اطمینان از کیفیت و استانداردهای تولید محصول هستند.

با توجه به نکات بالا، می‌توانید روغن زیتون با کیفیت و اصیل را انتخاب کرده و از مزایای سلامتی و طعم بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

خرید روغن زیتون
خرید روغن زیتون

انواع روغن زیتون کدامند؟

در ایران انواع روغن زیتون شامل روغن زیتون بکر و فرابکر، روغن زیتون تصفیه یا بی بو و روغن زیتون مالشی که روغنی غیر خوراکی محسوب می‌شود، موجود است. بهترین نوع روغن زیتون برای خرید و مصرف، روغن های بکر و فرابکر هستند.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله روغن زیتون فرابکر توجه فرمائید.

نکاتی برای شناسایی روغن زیتون اصل و تقلبی

بهترین راه تشخیص روغن زیتون اصل از نوع قلابی آن، آزمایش در آزمایشگاه‌های معتبر روی پارامترهای مهم روغن زیتون مثل اسیدیته، پراکسید و وجود فلزات سنگین برای تعیین کیفیت روغن زیتون و پارامترهای ضریب خاموشی، پروفایل اسید چرب و استرول ها برای تعیین خلوص روغن است. این تنها گزینه تشخیص و تایید صد در صدی روغن زیتون خالص است.

از طرفی افراد بسیار حرفه‌ای نیز می‌توانند در خصوص طعم و بو و اصل بودن و همین طور کیفیت اظهار نظر نمایند. اما چه بسیار دیده شده که روغن‌های تقلبی این افراد را دچار اشتباه نموده است.

شما هم می‌توانید به اندازه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را در دهان خود ابتدا روی زبان نگه داشته و پس از چند ثانیه در دهان چرخانده و قورت دهید سپس نفس عمیقی بکشید و ابتدا به چربی روی زیان خود توجه کنید.

اگر زبانتان چرب شد مثل زمانی که روغن های مایع بازاری را می چشید، و چربی ماندگار بود یعنی روغن زیتون تان مخلوط با روغن‌های مایع است. و اگر سریع جذب زبان شود می‌تواند نشانه‌ای از روغن زیتون خالص باشد. تلخی ملایم در انتهای زبان و طعم و بوی سبزه تازه یا سیب نیز نشان از امکان اصل بودن روغن زیتون دارد.

تست دیگر قراردادن روغن زیتون در یخچال در فنجان بمدت یکی دو ساعت است. اگر روغن مخلوط با روغن مایع باشد کلا تغییر فاز به سمت یخ زدن ندارد.

خرید روغن زیتون برای آشپزی:

روغن زیتون از بهترین روغن‌ها برای آشپزی بوده که علت آن بالا بودن نقطه دود آن است. در میان روغن‌ها بعد از روغن پالم یا روغن نخل خرما، نقطه دود روغن زیتون حدود 190 تا 200 درجه سانتیگراد است. لذا با خیال راحت می‌توانید در هرگونه پخت و پز و سرخ کردن سطحی از آن استفاده کنید.

برای آشپزی، می‌توان از روغن زیتون بکر و فرابکر پرس سرد و یا روغن زیتون بی بو یا همان تصفیه استفاده کرد اما همانطور که می دانیم، خواص و ارزش غذایی روغن زیتون تصفیه بسیار کمتر از روغن زیتون بکر و فرابکر پرس سرد است.

بعلاوه، طعم و بوی غذا با روغن زیتون خام و اصل به مراتب بسیار بهتر از بی طعم و بویی روغن زیتون تصفیه است. علاوه بر آن بر اساس مطالعات به عمل آمده انواع ویتامین و آنتی اکسیدان در روغن زیتون بکر و فرابکر پرس سرد حدود 400 درصد بیش از روغن زیتون بی بو یا تصفیه است. و حتی با حرارت وارده در حین آشپزی که باعث از بین رفتن نیمی از این مواد مفید غذایی می گردد، همچنان ارزش غذایی روغن زیتون خام و اصل بکر و فرابکر پرس سرد، 200 درصد بیشتر از روغن زیتون بی بو یا تصفیه است.

بهترین روش‌های استفاده از روغن زیتون در پخت و پز

نکته ای که باید مورد توجه قرار داد این است که در زمان آشپزی یا تهیه نیم رو و یا سرخ کردن، خیلی بهتر است که شعله گاز را طوری تنظیم کنید که تابه یا قابلمه همراه با روغن و مواد غذائی درون آن با هم گرم شوند و از داغ کردن زیاد ظرف و سپس ریختن روغن امتناع شود.

برای استفاده حداکثری از طعم و بوی عالی روغن زیتون بکر و فرابکر پرس سرد، ابتدا روغن را در ظرف مربوطه ریخته سپس شعله را روشن کنید و بلافاصله پس از گرم شدن معمولی تابه و روغن زیتون، مواد غذائی مورد طبخ را در ظرف وارد نمایید. در این روش دیگر احتمال رسیدن به نقطه دود روغن زیتون از بین می‌رود و گرمای شعله به راحتی به مواد غذایی منتقل می‌شود و دما زیر 200 درجه سانتیگراد حفظ می‌شود.

و اما نکته آخر این که بر اساس تحقیقات به عمل آمده روغن زیتونی که در سرخ کردن استفاده می‌شود، امکان استفاده مجدد برای چهار مرتبه در سرخ کردن‌های متوالی را داشته و خوشبختانه همچنان مواد غذایی ارزشمند خود را حفظ می‌نماید.

خرید روغن زیتون برای آشپزی
خرید روغن زیتون برای آشپزی

نگهداری و ذخیره‌سازی روغن زیتون:

 3 عامل باعث فساد روغن زیتون می شود دما، نور و اکسیژن هوا.

در کارخانه روغن زیتون را در دستگاه‌ها و ظروف از جنس استیل ضد زنگ تولید و نگهداری می‌کنند. سپس در بطری‌های مخصوص کدر به منظور جلوگیری از تابش نور بسته بندی می‌نمایند و در انبار خنک و دمای پایین کنترل شده نگهداری می‌کنند.

در منزل برای مراقبت از این مایع ارزشمند دقت فرمایید ظرف حاوی روغن زیتون از شعله‌های گاز یا پکیج و آبگرمکن فاصله داشته باشد و ظرف اصلی روغن زیتون در کابینت تاریک و خنک نگهداری شده و درب آن کاملا سفت شود تا از رسیدن اکسیژن به آن جلوگیری شود. در صورت رعایت همین چند نکته ساده شما باخیال راحت می‌توانید روغن زیتون را تا دو سال بعد از زمان تولید درج شده روی بطری نگهداری کنید.

روغن زیتون در طب سنتی

به دلیل خواص زیادی که روغن زیتون دارد، این روغن به عنوان یک درمان طبیعی و موثر در بسیاری از موارد استفاده می‌شود. از دیدگاه طب سنتی در مورد خواص و مزاج روغن زیتون این گونه آمده است که:

  • تقویت حافظه و ازدیاد هوش
  • نقش حفاظتی از معده
  • از بین  برنده بلغم
  • تقویت کننده عصب
  • درمان تمام انواع یبوست ها
  • ضدعفونی کننده  و موثر در درمان بیماری های پوستی و عفونت های داخلی
  • بهبود عملکرد کبد
  • مفید برای رشد قد و وزن کودکان
خرید روغن زیتون - طب سنتی ایرانی
خرید روغن زیتون - طب سنتی ایرانی

سوالات متداول کاربران برای خرید روغن زیتون

روغن زیتون با کیفیت معمولاً برچسب‌هایی مانند “فرابکر” یا “بکر ”  یا “پرس سرد” دارد، طعم و عطر طبیعی زیتون را ارائه می‌دهد و تاریخ تولید و انقضا با تائید و نشان اداره استاندارد و سازمان غذا دارو روی آن درج شده است.

بله؛ روغن زیتون بکر و فرابکر بهتر از سایر انواع روغن ها است.

عواملی مانند نوع روغن زیتون، کیفیت، برند، منطقه تولید، روش‌های کشت و استخراج، تاریخ تولید و انقضا و ویژگی‌های بسته‌بندی می‌توانند بر قیمت روغن زیتون تأثیر بگذارند.

روغن زیتون باید دور از نور و حرارت و در یک ظرف محکم بسته نگهداری شود. همچنین، استفاده از ظروف تیره رنگ می‌تواند به حفظ کیفیت روغن کمک کند.

بله؛ روغن زیتون مانند سایر محصولات غذائی با گذشت زمان اکسید شده و کیفیت خود را از دست می دهد. توجه به تاریخ تولید و انقضاء و نگهداری صحیح می‌تواند به حفظ کیفیت آن کمک کند.

تلخی در روغن زیتون می‌تواند نشانه‌ای از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی و فنول‌ها باشد. تلخی به نوع زیتون، زمان برداشت زیتون، شرایط آب و هوایی و فرآیند استخراج بستگی دارد. در پائیز که زیتون ها سبزتر هستند روغن زیتون حاصله تلخ تر و سبزتر و در زمستان که رنگ زیتون ها سر شاخه به سیاهی می رود تلخی کمتر و رنگ روغن زیتون سردتر می شود.

بله، روغن زیتون نقطه دود بالائی در بین سایر روغن های گیاهی دارد و برای انواع آشپزی و سرخ کردن سطحی مناسب است. با شعله متعادل علاوه بر استفاده از مواد مغذی عالی روغن زیتون، از طعم فوق العاده آن در پخت و پز لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *