روغن زیتون

روغن زیتون بی بو یا تصفیه

روغن زیتون بی بو یا تصفیه

روغن زیتون بی بو موضوع این محتوا است که به صورت کامل مورد بررسی قرار می گیرد…

پس از مرحله چیدن میوه زیتون در باغ زیتون، همه محصول زیتون درجه یک نبوده و قابلیت تبدیل شدن به روغن زیتون اصل یا بکر و فرابکر را ندارد. مقداری زیادی از زیتون ها کیفیت و شرایط خوبی ندارند. بخشی از زیتون ها که آسیب دیده و زیاد مانده اند کپک می زنند و فاسد می شوند  و برخی دیگر روی زمین زیر درخت می مانند که روی هم رفته حدود نیمی از محصول زیتون را شامل می شوند. این زیتون بی کیفیت وارد آسیاب زیتون می‌شود و روغنش را می‌گیرند و نوع دیگری از روغن زیتون را تشکیل می دهد.

معرفی محصولات مرتبط با روغن زیتون

روغن زیتون شیراز 250 دکتر صفوی – 250 میلی لیتری

125.000 تومان
روغن زیتون 250 میلی لیتر پرس سرد شیراز دکتر صفوی – عصاره‌ای از طبیعت و تخصص روغن زیتون 250 میلی

روغن زیتون شیراز 450 دکتر صفوی – 450 میلی لیتری

225.000 تومان
روغن زیتون 450 میلی لیتر پرس سرد شیراز دکتر صفوی – عصاره‌ای از طبیعت و تخصص روغن زیتون شیراز دکتر

روغن زیتون شیراز 815 دکتر صفوی – 815 میلی لیتری

399.000 تومان
روغن زیتون 815 میلی لیتر پرس سرد شیراز دکتر صفوی روغن زیتون 815 میلی لیتر دکتر صفوی با برند پارسای

روغن زیتون شیراز 830 دکتر صفوی – 830 میلی لیتری

410.000 تومان
روغن زیتون 830 میلی لیتر پرس سرد شیراز دکتر صفوی روغن زیتون 830 میلی لیتر پرس سرد شیراز دکتر صفوی

روغن زیتون لامپا – روغن زیتون بی بو

روغن زیتون لامپا که نام خود را از نحوه مصرفش در زمان های قدیم بدست آورده، روغنی در مخزن روغن لامپ های فتیله ای که به عنوان سوخت چراغ مورد استفاده قرارمی‌گرفته است. و اما با پیشرفت علم وصنعت و ایجاد دانش تصفیه روغن، روغن لامپا در فرآیندهای متعدد شیمیائی و حرارتی تبدیل به روغن زیتون بی بو یا تصفیه شده است که شما هم مطمئنا در سوپرمارکت‌های محل زندگی خود با آن مواجه شده اید و یا حتی از آن به عنوان روغن زیتون بی بوی محبوب خود استفاده می‌کنید.

روغن لامپا تقریبا 50 درصد روغن تولیدی در کارخانجات روغن زیتون است که بسیار بد بو و بی کیفیت بوده و قابل خوردن نیست و اسیدیته بالایی دارد و همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، طی مراحل خاصی تصفیه یا بی بو می‌شود. در برخی از این مراحل دما به 250 درجه سانتیگراد می رسد.

خرید روغن زیتون به صورت تلفنی - ارسال فوری در شیراز

09173108128

روغن زیتون بی بو یا تصفیه
روغن زیتون بی بو یا تصفیه

روغن زیتون پومس یا کنجاله

نوع دیگری از روغن بی بو یا تصفیه روغن زیتون پومس یا روغن زیتون کنجاله نام دارد. پس از روغن گیری از میوه زیتون، تفاله زیتون باقیمانده هنوز حدود هفت درصد روغن دارد. به وسیله حلال شیمیایی و حرارت می‌توان این روغن را از تفاله استحصال نمود. روغن تفاله زیتون باید تصفیه شود تا روغن خوراکی قابل مصرف به دست آید. این فرآورده تصفیه شده روغن تفاله زیتون (روغن پومس) نام دارند.

روغن زیتون بی بو یا تصفیه شده روغنی است که مثل روغن زیتون اصل از میوه زیتون تهیه می‌شود اما در فرآیند تهیه آن از حرارت و مواد شیمیائی استفاده شده است که این فرآیندها باعث می‌شود که روغن زیتون بی بو دارای رنگ و بوی کمتری باشد درحالیکه برای تهیه روغن زیتون اصل ما تنها از دستگاه های مکانیکی استفاده می‌کنیم و رنگ، بو و طعم اصلی زیتون حفظ می‌شود.

 

حذف موم ها و واکس زدائی، اسید زدائی، تصفیه فیزیکی، رنگ بری و بوگیری به واسطه افزودن مواد شیمیایی و حرارت باعث می‌شود روغن زیتون بی بو یا تصفیه مواد موثره اصلی خود از جمله ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها که شاخصه مهم روغن زیتون اصل است را به مقدار زیادی از دست بدهد. این یعنی فوائد استفاده از آن کمتر از فوائد استفاده از روغن زیتون اصل یا همان بکر و فرابکر است.

 

موارد استفاده روغن زیتون بی بو:

اکثر افراد عنوان می‌دارند که به خاطر بوی روغن زیتون اصل یا بکر و همچنین طعم و مزه آن، ترجیح می‌دهند در پخت و پز از روغن زیتون بی بو یا همان تصفیه استفاده نمایند. همچنین اشاره می‌شود که برای سرخ کردن، روغن زیتون بی بو یا تصفیه مناسب است.

در اینجا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

… روغن زیتون اصل یا همان بکر و فرابکر روغن مایع خوش طعم و خوش عطر و بوئی است که بدون استفاده از مواد شیمیایی و حرارت (روغن زیتون پرس سرد) بدست می آید. البته روغنی که به آن اشاره می‌کنیم روغنی است که اسیدیته ی آن زیر یک باشد. (تعریف روغن زیتون اصل یا فرابکر) و افرادی که از بوی روغن زیتون اصل خوششان نمی آید به احتمال زیاد روغن هایی را مصرف کرده اند که از زیتون فاقد کیفیت استفاده شده و طعم و بوی زیتون فاسد در طعم و بوی روغن زیتون تاثیر گذاشته است. برخلاف تصور عموم روغن زیتون با کیفیت بوی تازگی سبزه را داشته و فاقد هرگونه بوی ترشیدگی، خاک و فلزات و ماندگی است.

روغن زیتون بی بو یا تصفیه
روغن زیتون بی بو یا تصفیه

تشخیص و تعریف عطر خوش روغن زیتون

تشخیص و تعریف عطر خوش روغن زیتون توسط افراد حرفه ای و آموزش دیده قابل تعیین است اما وقتی صحبت ازموضوع مهم رژیم غذایی سلامت محور در میان باشد و ما بدانیم استفاده از روغن مناسب چه تاثیری بر سلامت در دوران میان سالی و کهن سالی افراد دارد، نگاه ما تغییر می یابد.

جلوگیری از انواع سرطان، پیشگیری از گرفتگی رگ ها و فشار خون بالا که عامل اصلی سکته های قلبی و مغزی هستند، دوری از بیماری های مغز و اعصاب از جمله آلزایمر و… باعث می‌شود موضوع انتخاب مفیدترین روغن جهت استفاده خوراکی برایمان اهمیت بیشتری پیدا کند. اما اجازه دهید به موضوع بو و طعم در روغن بیشتر بپردازیم.

بو و طعم در روغن

آیا تابحال به بوی روغن های سرخ کردنی که بصورت دائمی در آشپزخانه هایمان مورد استفاده قرار می‌دهیم دقت کرده اید؟ لطفا همین الان امتحان کنید و درب بطری روغن سرخ کردنی را برداشته و  با دقت آن را ببویید. چه بوئی میدهد؟ بله بوی نامطبوعی دارد اما بواسطه مصرف دائمی به بوی آن عادت کرده ایم.

اطلاعات مرتبط با استفاده  از روغن زیتون در جامعه ی ما به مرور در حال گسترش است، ما خیلی زود به بوی روغن زیتون بکر یا اصل عادت می کنیم و به واسطه خواص فراوان روغن زیتون اصل و اضافه شدن آگاهی ما بالاخره به مصرف کننده آن تبدیل خواهیم شد. بهتر است هرچه زودتر تحقیق کنیم و از بهترین نوع این محصول استفاده کنیم.

آیا از روغن زیتون بی بو استفاده کنیم یا نه؟

برای اکثر روغنهای گیاهی فرآیند بی بو کردن یا تصفیه به بهتر شدن طعم و رنگ و بوی آن روغن خاص کمک می‌کند اما در مورد روغن زیتون این موضوع تفاوت دارد چون فرآیند تصفیه یا بی بو کردن باعث از بین رفتن اکثر خواص منحصر به فرد روغن زیتون اصل می شود. ازجمله طعم لذیذ و رنگ زیبای سبز طلایی روغن زیتون اصل. همچنین از بین بردن چربی مفید و آنتی اکسیدان های این روغن بسیار ارزشمند است.

و اما مگر نه این است که ما هزینه زیادی برای روغن زیتون پرداخت می‌کنیم تا از ویتامین ها، مواد معدنی، فیتوسترول ها، آنتی اکسیدان ها، پلی فنل ها و اسیدهای چرب ضروری برای بدنمان استفاده کنیم؟ کلیه این مواد مغذی در برابر حرارت بسیار حساس هستند و باید در درجه حرارت زیر 28 درجه سانتی گراد نگهداری شوند تا حداکثر خاصیت خود را حفظ کنند. به یاد داشته باشید که فرآیند تولید روغن زیتون بی بو یا تصفیه شامل عملیات حرارتی تا 250 درجه سانتی گراد است.

 البته در مقایسه با روغن های تصفیه شده گیاهی دیگر که به عنوان روغن های سرخ کردنی استفاده می کنیم، روغن زیتون بی بو یا تصفیه به مراتب ارزش تغذیه ای بالاتری دارد.

روغن زیتون بی بو یا تصفیه
روغن زیتون بی بو یا تصفیه

موارد مصرف روغن زیتون بی بو و سایر انواع روغن زیتون

انواع مختلف روغن زیتون به دلیل مقاومت بالا در برابر دما، یک انتخاب عالی برای انواع مختلف آشپزی و پخت و پز است.  نقطه دود روغن زیتون بین 180 تا 240 درجه سانتی گراد است.  نقطه دود روغن زیتون اصل بکر و فرابکر حدود 180 تا 210 درجه سانتی گراد و نقطه دود روغن زیتون بی بو یا تصفیه 198 تا 240 درجه سانتی گراد است.

 چون در دماهای بالا مقداری از ویتامین  ها و مواد موثره از بین میروند عموما این گونه عنوان می شود که روغن زیتون بی بو یا تصفیه برای پخت و پز و سرخ کردن ملایم بهتر است.

نکات مهم مصرف روغن زیتون بی بو

در این بخش، نکات مهمی که باید در مورد استفاده از روغن زیتون بی بو به خاطر داشت، مورد بررسی قرار می‌گیرد. این موارد شامل نحوه نگهداری، ذخیره سازی، و استفاده بهینه از روغن زیتون می‌شود.

نگهداری، ذخیره سازی و استفاده بهینه از روغن زیتون بی بو

بهتر است روغن زیتون بی بو همانند روغن زیتون اصل در مکانی دور از نور نگهداری شود. دقت فرمایید در زمان خرید، روغن زیتونی را تهیه فرمایید که در بطری رنگی مخصوص روغن زیتون ارائه می شود. بطری رنگی و یا ظرف مخصوص غذا بنام فود گرید مناسب نگهداری روغن هستند. برای اطمینان از رعایت بهداشت در تولید و بسته بندی روغن زیتون بی بو و روغن زیتون اصل بکر و فرابکر، محصولاتی را انتخاب کنید که دارای پروانه بهداشت و مجوز غذا دارو هستند.

همچنین باتوجه به اثر نامطلوب اکسیژن موجود درهوا بر روغن زیتون حتما این محصول را در بطری های سربسته نگهداری نمائید. طول عمر روغن زیتون از زمان تولید حدود دو سال است. البته به شرط اینکه درب بطری باز نشود. دقت فرمائید از زمان باز شدن بطری، ظرف مدت حدود شش ماه روغن زیتون موجود در ظرف، مورد استفاده قرار گیرد.

حرارت، عامل دیگری در فساد روغن زیتون است. محل نگهداری باید دور از اجاق گاز و فر آشپزخانه و همچنین پکیج منزل باشد. اگر روغن زیتون خود را در یخچال نگهداری می کنید با توجه به یخ زدگی روغن زیتون خالص در یخچال، دقت فرمائید قبل از مصرف بهتر است دمای روغن داخل بطری با دمای محیط به تعادل برسد و از شکل یخ زدگی خارج شود تا بیشترین فایده را از روغن زیتون خود حاصل فرمائید.

خلاصه و پایان

همانطور که اشاره شد روغن زیتون بی بو یا تصفیه در مصارف پخت و پز و سرخ کردن جزئی گزینه افرادی با سلیقه بو و طعم خنثی در آشپزی، است. روغن زیتون بی بو از اسیدهای چرب تک غیر اشباع به میزان 75 درصد تشکیل شده است که در بدن به راحتی جذب می شود و از این رو از بسیاری گزینه های روغن گیاهی و سرخ کردنی در بازار ارجعیت دارد.

روغن زیتون بی بو یا تصفیه با توجه به افزودنی ها در فرآیند تولید و همچنین حرارت گرفتن، نسبت به روغن زیتون اصل بکر و فرابکر خواص کمتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *