روغن زیتون

روغن زیتون فرابکر – اهمیت آن در رژیم غذایی – خرید از رزرخ

روغن زیتون فرابکر

روغن زیتون فرابکر موضوع این محتوا خواهید بود که به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

برای تولید بهترین و با کیفیت ترین روغن زیتون ابتدا با روش صحیح زیتون را از درخت چیده و با فاصله زمانی بسیار کمی به کارخانه روغن گیری منتقل می نماییم. حداکثر زمان 3 شبانه روز و حداقل آن 3 ساعت است. در زمان چیدمان نباید به زیتون ضربه وارد شود و یا بدنه میوه زیتون زخم گردد. بهتر است نگهداری زیتون در باغ و انتقال زیتون ها از باغ تا کارخانه روغن گیری را در سبدهای مخصوص با منافذ متعدد بمنظور جلوگیری از فساد زیتون انجام دهیم و از گونی های نایلونی برای این کار استفاده نکنیم.

روغن حاصله از چنین فرآیندی دقیق و منظمی روغن زیتون فرابکر است که اسیدیته آن زیر 0.8 می باشد. روغن زیتون فرابکر عطر و بوی عالی دارد که شبیه بوی سبزه یا سیب است. و دارای طعمی تلخ و کمی تند. در تولید روغن زیتون فرابکر هیچ مواد شیمیائی بکار نمی رود و لذا کاملا خالص است. چنانچه درفرآیند تولید روغن زیتون هیچ حرارتی بکار نرفته باشد به آن روغن زیتون فرابکر پرس سرد گفته می شود.

معرفی محصولات مرتبط با روغن زیتون

روغن زیتون شیراز 250 دکتر صفوی – 250 میلی لیتری

125.000 تومان
روغن زیتون 250 میلی لیتر پرس سرد شیراز دکتر صفوی – عصاره‌ای از طبیعت و تخصص روغن زیتون 250 میلی

روغن زیتون شیراز 450 دکتر صفوی – 450 میلی لیتری

225.000 تومان
روغن زیتون 450 میلی لیتر پرس سرد شیراز دکتر صفوی – عصاره‌ای از طبیعت و تخصص روغن زیتون شیراز دکتر

روغن زیتون شیراز 815 دکتر صفوی – 815 میلی لیتری

399.000 تومان
روغن زیتون 815 میلی لیتر پرس سرد شیراز دکتر صفوی روغن زیتون 815 میلی لیتر دکتر صفوی با برند پارسای

روغن زیتون شیراز 830 دکتر صفوی – 830 میلی لیتری

410.000 تومان
روغن زیتون 830 میلی لیتر پرس سرد شیراز دکتر صفوی روغن زیتون 830 میلی لیتر پرس سرد شیراز دکتر صفوی

خواص روغن زیتون فرابکر

بهبود سلامت قلب و عروق:

روغن زیتون فرابکر حاوی اسیدهای چرب نیمه‌اشباع فراوان است که می‌تواند به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کند. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف منظم روغن زیتون فرابکر می‌تواند به کاهش فشار خون و کلسترول بد (LDL) کمک کند، و در نتیجه خطر بیماری‌های قلبی/عروقی را کاهش می‌دهد.

 تقویت سیستم ایمنی بدن:

روغن زیتون فرابکر می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از بدن در برابر بروز بیماری‌ها و عوامل آسیب‌رسان خارجی محافظت کند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن:

روغن زیتون فرابکر به عنوان یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوشیمیکال‌ها، می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی/عروقی و برخی از انواع سرطان موثر باشد.

تقویت پوست و مو:

روغن زیتون فرابکر دارای ویتامین E و فیتوشیمیکال‌هایی است که می‌تواند به تغذیه و نرمی پوست و مو کمک کند و از خشکی و التهاب پوست جلوگیری کند.

خرید روغن زیتون به صورت تلفنی - ارسال فوری در شیراز

09173108128

تفاوت بین روغن زیتون فرابکر و بکر و روغن زیتون تصفیه شده چیست؟

دو نوع روغن زیتون بکر و فرابکر روغن های زیتون خالص و بدون افزودنی و دارای حداکثر فوائد موجود در روغن زیتون هستند. تفاوت این دو در میزان اسیدیته آنها است که روغن زیتون فرابکر اسیدیته زیر 0.8 و روغن زیتون بکر اسیدیته زیر 2 دارد.

اسیدیته در روغن زیتون چیست؟

توجه به این نکته بسیار ظریف اهمیت زیادی دارد که اسیدیته در روغن زیتون با زمان رابطه مستقیم دارد یعنی هرچه دیرتر روغن زیتون را از زیتون حاصل کنیم، اسیدیته بالاتر می رود. حتی بعد از تولید روغن زیتون، نگه داری طولانی مدت آن سبب افزایش اسیدیته می گردد. در برخی کارخانجات معتبر که محصول را با دقت بالا تولید و نگه داری می نمایند، باتوجه به نکته بالا برچسب روغن زیتون خود را بجای فرابکر به بکر تغییر می دهند و این به علت آن است که چون تاریخ انقضای محصول 2 سال است.

گرچه در زمان تولید و بسته بندی اسیدیته زیر 0.8 است اما با گذشت زمان امکان مصرف در 2 سال بعد از تولید وجود دارد و درصورتیکه در آن زمان یک مشتری نسبت به تست اسیدیته محصول اقدام نماید و شاهد عددی بیشتر از 0.8 باشد، ایرادی به لیبل و محصول تولیدی وارد نگردد. کارخانه روغن زیتون پارسای سبز شیراز- دکتر صفوی به همین علت روی روغن زیتون بطری خود و در برچسب محصول از بکر بجای فرابکر استفاده می نماید که برای مشتریان هیچ شبهه ای باقی نماند درحالیکه روغن زیتون تولیدی فرابکر است.

روغن زیتون تصفیه شده یا بی بو:

درخصوص روغن زیتون تصفیه شده یا بی بو همانطوری که در مقاله روغن زیتون بی بو یا تصفیه اشاره کردیم، نیمی از محصول زیتون باغ کیفیت مناسب در چیدمان و نگهداری مناسب و دقیق را ندارد و بعلت ماندگاری زیاد و ایجاد کپک و بوی بسیار بد حاصله، روغن زیتون حاصله دارای اسیدیته بسیار بالاتر از روغن زیتون بکر و فرابکر می‌شود و چون قابلیت خوراکی خود را از دست می دهد در قدیم جهت سوخت در چراغ روشنایی مورد استفاده قرار می گرفت که به آن روغن زیتون لامپا هم می گویند.

این روغن زیتون را در 5 مرحله با دادن حرارت زیاد و افزودن مواد شیمیائی بی بو و بی رنگ و بی طعم می نمایند و جهت مصرف در بازار با لیبل روغن زیتون تصفیه ارائه می‌گردد.

خواص این روغن زیتون بدلیل تحمل دمای زیاد و افزودنیهای شیمیائی، بسیار کمتر از خواص روغن زیتون بکر و فرابکر است.

روغن زیتون فرابکر
روغن زیتون فرابکر

نکات مهم در انتخاب روغن زیتون فرابکر:

بررسی برچسب و تاریخ تولید:

قبل از خرید روغن زیتون فرابکر بسیار مهم است که به دقت به نوع روغن زیتون، تاریخ تولید آن و تاریخ انقضای آن توجه نمائیم.

اما بررسی برچسب روغن زیتون نشان می دهد که آیا نشانه ی استاندارد و سیب سلامت سازمان غذا دارو روی محصول وجود دارد و آیا در صورت پیامک کردن کدهای مربوطه، این نشان ها تاریخ اعتبار دارند یا بصورت صوری و بدون مجوزهای بهداشتی و استاندارد محصول تولید و ارائه شده است.

توجه به رنگ و طعم روغن:

رنگ روغن زیتون سبز طلائی است. اگر روغن زیتون در اواسط پاییز تا اوایل زمستان که زیتون ها کاملا سبز هستند، تولید شده باشد، رنگ آن سبز تر از محصولی هست که در اواخر زمستان تولید شده اند. روغن زیتون در ابتدا سب زتر و طعم و مزه تلخ تر و تندتر دارد و به مرور که رنگ زیتون ها سیاه می‌شود رنگ از سبزی به زردی می گراید و طعم و بوی روغن زیتون ملایم تر می شود.

اهمیت بسته‌بندی و نگهداری روغن زیتون فرابکر:

این نکته مهم را به خاطر بسپاریم که 3 عامل فساد روغن زیتون نور، حرارت و اکسیژن هوا هستند. لذا بسته بندی روغن زیتون باید حتما کدر باشد تا از ورود نور مستقیم به داخل بطری ممانعت به عمل آورد.

همچنین ضخامت پت یا شیشه به گونه ای باشد که نقش عایق حرارتی در محیط آشپزخانه و در کنار شعله را برای محلول داخل بطری ایجاد نماید. نکته آخر اینکه درب بطری در زمان بسته بودن کاملا آببند باشد تا اکسیژن هوا نقشی در فساد روغن زیتون یا کم کردن کیفیت آن نداشته باشد.

خرید روغن زیتون فرابکر
خرید روغن زیتون فرابکر

چگونگی استفاده از روغن زیتون فرابکر در آشپزی

خوشبختانه روغن زیتون فرابکر و کلا انواع روغن زیتون دارای نقطه  دود بالایی در مقایسه با سایر روغن های خوراکی هستند. که این عدد بین 195 تا 205 درجه سانتیگراد است. در صورتیکه ما ظرف پخت غذا را با روغن زیتون با هم گرما دهیم و مواد غذایی را پس از آن وارد کنیم امکان رسیدن به نقطه دود اشاره شده در بالا بسیار کم خواهد بود.

لذا برای استفاده حداکثری از ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون فرابکر از شعله خیلی زیاد در پخت و پز وحتی سرخ کردن اجتناب کنید تا از طعم عالی غذاهای پخته شده با روغن زیتون فرابکر حداکثر لذت را ببرید.

سوالات متداول کاربران برای خرید روغن زیتون فرابکر

بله مثل هر آب میوه طبیعی روغن زیتون که عصاره میوه زیتون است نیز بوی میوه زیتون را در خود دارد و روغن زیتونی که بو نداشته باشد در اصل روغن زیتون طبیعی و خالص نیست چون بو و طعم و رنگ اصلی آن توسط حرارت و مواد شیمیائی افزودنی گرفته شده است.

اسیدیته روغن زیتون بکر زیر 2 و اسیدیته روغن زیتون فرابکر زیر 0.8 است. هرچه اسیدیته کمتر باشد نشان دهنده تازگی و مرغوبیت محصول است.

 

از طریق آزمایش و توجه به لیبل محصول و داشتن نشان استاندارد و سیب سلامت و کدهای قابل ردیابی در سامانه پیامکی سازمان های مربوطه. البته تشخیص اصل و تقلبی بودن در تست طعم و بو توسط افراد خبره و تست یخ زدن روغن زیتون اصلی در یخچال با قابلیت اتکای بسیار پائین تر از تست آزمایشگاهی توسط برخی انجام می شود اما دلیل کاملا مستدل و قانونی نیست.

 

پخت و پز و حتی سرخ کردن های سطحی توسط روغن زیتون فرابکر در زیر دمای نقطه دود کاملا مناسب است و اما در دماهای بالاتر نیز با توجه به غنای بسیار بالای این نوع روغن زیتون که 400 درصد بیشتر از روغن زیتون تصفیه دارای ویتامین و آنتی اکسیدان و فنل ها است، در دمای بالا حتی با از دست دادن میزان زیادی از این مواد، همچنان سرشار می ماند.

تحقیقات بسیاری نشان داده است که مصرف درحد نرمال روغن زیتون در رژیم غذائی افراد دارای دیابت، سوء هاضمه، فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی باعث سلامت و بهبودی گردیده و جهت پیشگیری از انواع سرطان و دیابت و آرتروز مفاصل ثمر بخش است.

روغن زیتون فرابکر برای طراوت پوست و تقویت مو بسیار کاربردی است.

کاملا مشخص است!. اگر تاکنون یک زیتون رسیده را از سر درخت جدا کنید و مزه کنید خواهید دید که مزه ی تلخ و تندی دارد و چون روغن زیتون فرابکر خالص ترین نوع عصاره زیتون است لذا این طعم و مزه کاملا طبیعی آن است.

طبق تحقیقاتی که در یکی از دانشگاه های کشور اسپانیا بر روی دو گروه از دانشجویان انجام شد بعد از چند ماه مصرف مرتب روغن زیتون توسط یک گروه هیچ نشانه ای از افزایش وزن در آنها دیده نشد و این تحقیقات نشان دهنده جذب عالی و تبدیل شدن به سوخت سلولی توسط روغن زیتون فرابکر در بدن انسان دارد.

جمع بندی...

استفاده از روغن زیتون فرابکر بهترین گزینه برای سلامت در میان سایر روغن های موجود در بازار است. این محصول گرچه گران ترین و پر فایده ترین روغن خوراکی هست اما هزینه کردن روی سلامت خانواده خود سرمایه گذاری بسیار مهمی در زندگی خانوار است. تحقیقات فراوانی نشان داده است که رعایت رژیم مدیترانه ای که شاخص آن مصرف روغن زیتون فرابکر در تهیه غذا است، ابتلا به حداقل بیماری های قلبی و عروقی و فشار خون، آلزایمر و بیماری قند را در پی داشته است. با دور کردن روغن های مایع با ترکیبات مضر از خانه خود از سایه بیماریهای خطرناک و عمل های جراحی خطرناک تر خارج شویم.

خرید روغن زیتون فرابکر
خرید روغن زیتون فرابکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *